داشبورد BI هوش تجاری
ابزارهای هوش تجاری (BI) داده های سازمان را به نگرشی دقیق از وضعیت سازمان و در پی آن تصمیم گیری و عملی بجا همراه
خواهند کرد. دلایل زیادی برای استفاده سازمانها از ابزارهای هوش تجاری و تجزیه و تحلیل آنها وجود دارد. با این حال
تمامی پروژه ها هدفی مشترک را برای استفاده از نرم افزار هوش تجاری برای تبدیل اطلاعات به بینش و عمل دارند.
بزرگترین مزیت رقابتی هوش تجاری بالا رفتن میزان درک فاکتورهای شکل دهنده بازار برای مدیران سازمان می باشد و سازمان
را در جهت دستیابی به این بینش عمیق یاری می دهد .البته داشبورد مدیریت هوش تجاری کاملا متفاوت از یک داشبورد bpms است . کاربرد داشبورد bpms مدیریت فرایند ها در کسب و کار است.
داشبورد هوش تجاری BI چیست ؟
داشبورد های مدیریتی هوش تجاری business intelligence برای سادهسازی گزارش های کاری ،تحلیلی و … طراحی شده اند.
داشبورد معمولا
از مجموعه ای از عناصر گرافیکی مانند انواع نمودار های میله ای، دایره ای، پشته ای، راداری و . . . تشکیل شده است و
قادر به پیوستن به منابع متنوع می باشد، یعنی اطلاعات و داده ها را از بانک های اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج
کرده و به صورت یکپارچه در یک صفحه، نمایش می دهد.داشبورد مدیریتی می تواند برای تمامی بخش های سازمان در نظر گرفته
شود، مانند: منابع انسانی، فروش، عملیات، امنیت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری، گزارش فروش
کالا، گزارش خرید و غیره.
ارائه و نمایش اطلاعات به کاربران و مدیران این امکان را میدهد که به دادههای تبدیل به اطلاعات مفید شده دست پیدا
کنند. از آنجایی که کاربران نقشهای مختلفی ممکن است درون یک سازمان داشته باشند با توجه به نقش سازمانی و حیطه
اطلاعاتی خود قادر خواهند بود به این تحلیل ها دست یابند.
بعضی از گزارشات، بر رویکرد تشخیصی متمرکز شدهاند و برای افرادی مناسب هستند که نیاز به نگاه عمیق به ریز دادهها
برای پیدا کردن معیارهای خاص دارند. تحلیلهای دیگری در قالب داشبوردهای مدیریتی، برای سطوح بالای مدیریتی سازمان که
نیاز به یک نمای کلی و کلان از وضعیت جاری در یک نگاه میباشند، طراحی میشود.
مزایای استقرار هوش تجاری (BI)
-
1- گزارش گیری ، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی سریعتر
-
2- گزارش گیری ، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی دقیق تر
-
3- تصمیماتی کارسازتر برای سازمان
-
4- بهبود در کیفیت داده ها
-
5- بهبود رضایت کارکنان
-
6- بهبود بهره وری عملیات
-
7- بهبود سطح رضایتمندی مشتریان
-
8- کاهش هزینه ها
-
9- افزایش درآمد
-
10- صرفه جویی در نیروی انسانی
داشبورد مدیریتی هوش تجاری چه مزیتی نسبت به گزارش دارد؟
شکل ارائه اطلاعات
انتقال اطلاعات و مفاهیم از طریق داشبورد سریعتر و راحتتر انجام میشود. تصویرسازی اطلاعات روش مؤثرتری نسبت به
جدولهای گزارش است.
معیارهای سنجش متعدد
گزارشهای متنی معمولاً درباره یک شاخص و معیار خاص هستند. مثلاً گزارش درآمد ماهیانه درباره میزان و جزئیات درآمد
در ماه گذشته است این در حالی است که داشبوردها میتوانند چندین معیار مختلف را در خود جا بدهند. یک داشبورد اصولاً
از مجموعهای از شاخصهای مرتبط تشکیل شده است
بهروز بودن اطلاعات
معمولاً گزارشگیری بهصورت دورهای و در زمانهای خاصی صورت میگیرد و دادههای آن تاریخگذشته هستند. دریافت و
بروز رسانی اطلاعات جدید در هوش تجاری بهصورت اتوماتیک انجام میشود و یک داشبورد میتواند بهسرعت و حتی در دقیقه
اطلاعات خود را بهروز کند.
عملکرد بهتر و صرفهجویی در زمان
گزارشگیری از اطلاعات داخل یک سازمان میتواند (بسته به نوع اطلاعات و نرمافزار گزارشگیری) امری وقتگیر و حتی
پیچیده باشد. در مقابل داشبوردها مشکل عملکرد و تأخیر را به حداقل میرسانند.
قابلیت استفاده
داشبوردها قابلیت شخصیسازی به نسبت نیاز کاربر را دارند. یعنی میتوان برای استفاده در هر سطحی از سازمان از مدیریت
تا پرسنل (باتوجهبه سطح دسترسی) داشبوردهایی را طراحی کرد که پاسخگوی نیاز آن کاربران باشد
خروجی گرفتن از اطلاعات
معمولاً خروجی گرفتن از اطلاعات یک گزارش با چاپ صفحات آن روی کاغذ انجام میشود. در یک سیستم هوش تجاری میتوان
اطلاعات داشبورد را به اشتراک گذاشت و یا برای استفاده در جلسات با فرمتهای مختلف (Excel,PDF,PNG,Doc) از اطلاعات
خروجی گرفت.
نمایش تصویری و گرافیکی به جای داده متنی
ممکن است تصور کنید که گزارشهای متنی حاوی اطلاعات بیشتری هستند؛ اما داشبوردها اطلاعات را بهصورت تصویری نشان
میدهند و مقدار دادههایی که استفاده میکنند بهمراتب بیشتر از یک گزارش است؛ بنابراین اگر با حجم زیادی از داده
سروکار دارید معقولتر است که از داشبورد استفاده کنید؛ چون نمایش و درک آنها را راحتتر میکند.
هوشمندی و قابلیت تحلیل
نرمافزارهای هوش تجاری که داشبوردها توسط آنها طراحی و ساخته میشوند امکانات زیادی را برای استفاده هوشمند از
دادهها فراهم میکنند. این امر در کنار تحلیل داده و یادگیری ماشین تواناییهایی را برای استفادهکنندگان ایجاد
میکند که در گزارشگیری سنتی بههیچوجه ممکن نیست.
داشبورد داینامیک یا استاتیک؟ چه تفاوتی با هم دارند؟
اگر با نرمافزارهای عملیاتی مثل حسابداری یا داشبورد CRM سروکار دارید قطعاً با داشبوردهای استاتیک برخورد کردهاید. یک
داشبورد
استاتیک همواره اطلاعات مشخصی را به یکشکل ثابت برای تمام مخاطبها نمایش میدهد و امکان تغییر در شاخصها و ابعاد
داده
آن وجود ندارند.
در واقع داشبورد استاتیک مصداق این جمله است ” همینه که هست” ، اگر قرار باشد تغییری در آن اتفاق بیفتد (مثلاً
نمودار
جدید اضافه شود) باید توسط توسعهدهنده نرمافزار انجام شود. داشبورد داینامیک نرمافزارهای هوش تجاری نقطه مقابل
این
موضوع است.
داشبورد داینامیک میتواند بر اساس نیاز هر کاربر شخصیسازی شود. به عبارتی کاربران داشبورد را بر اساس نیاز خود
میسازند تا آنچه را که میخواهند ببینند نه آنچه برای آنها از قبل تعیین شده است.
البته این تنها مزیت داشبورد داینامیک نسبت به استاتیک نیست. باز هم مثال خودرو را بهخاطر بیاورید (نمونه یک
داشبورد
استاتیک) حال تصور کنید داشبورد خودرو به شما میگفت دیروز با چه سرعتی رانندگی کردهاید، یا خودرو همسایه شما با چه
سرعتی حرکت میکند!
داشبوردهای داینامیک امکان کنترل، جستجو و کاوش درداده را به ما میدهند بدون اینکه نیاز به ساخت چندین داشبورد
استاتیک
برای انجام همان کار را داشته باشیم. تعاملی بودن نمودارها در یک داشبورد این امکان را برای ما فراهم میکند
درخواست پنل دمو داشبورد مدیریتی هوش تجاری BI